Ik leer anders

logo coachProblemen op school hebben met de lesstof, maar eigenlijk is er geen duidelijke aanwijzing voor? Of blijkt dat je een vorm van dyslexie hebt? Begrijp je de uitleg van de juf of meester niet? Heb je moeite met de concentratie opbrengen voor de nstructie op school, waardoor het leren niet echt wil lukken?

Leerproblemen praktisch aanpakken met de training ‘ik leer anders’.

Soms blijkt dat er leerlingen zijn met een extra gave, beelddenken. Deze gave is heel mooi, laat jede wereld zo anders ervaren dan de niet beeldddenkende mensen. Maar helaas zijn er ook wat nadelen. Het onderwijs is vaak niet gericht om deze groep leerlingen een passend aanbod te geven.

 

De lessen worden vaak talig aangeboden en de bijlessen zijn vaak ook talig. Omdat de (bij)les dan niet passend is bij je leerstijl zal er te weinig vooruitgang geboekt worden in de lesstof, waardoor je leerachterstand alleen maar groter kan worden.

Enkele kenmerken van een beelddenker kunnen zijn:

- veel moeite met spellen, spellingsregels leren en toepassen

- het spiegelen van letters en cijfers

- associatief denken

- moeite hebben om in woorden te vertellen wat er allemaal in je hoofd zit

- lastig vinden om te automatiseren van bijv. de tafels, sommen t/m 20


De methode “ik leer anders” is speciaal ontwikkeld voor deze groep mensen. De methode helpt om deze wijze van informatie verwerken in te zetten bij het verwerken en onthouden van de lesstof. En is geschikt voor kinderen vanaf 5 jaar, maar ook volwassenen hebben veel profijt van deze methode.

 

TRAINING:

De inhoud van de training “ik leer anders” leert je om informatie te vertalen naar jouw informatiesysteem.

Er zijn verschillende mogelijkheden om met deze methode aan de slag te gaan. Je kunt starten met de basistraining van 4 sessies. Deze training leert je de basisinformatie eigen te maken. Op deze wijze krijg je handvatten om zelf hierna aan de slag te gaan en zelf de lesstof te vertalen. Ook krijg je dan het werkboek mee en een certifcaat voor deelname.

 

De inhoud van de basistraining:

- Informatiesysteem testen en leerstrategie bepalen

- Informatie op de juiste wijze ordenen, waardoor je beter gaat onthouden

- Alfabet en dictee woorden leren – (aanpak eigen maken)

- Cijferveld, tafels en automatiseren van sommen  - (aanpak eigen maken)

- Klokkijken

 

Denk je dat deze methode voor jou gaat werken en wil je deze wijze eigen maken voor andere vakken?  Dan kan ik je mogelijk ook verder helpen.

Want ik kan je manieren van werken aanbieden waardoor bijvoorbeeld de onderstaande lessen ook eigen gemaakt kunnen worden:

de breuken

werkwoordspelling

vreemde talen

boekbespreking

werkstuk

geschiedenis

We maken een plan van aanpak om zo te bepalen hoeveel sessies er (ongeveer) nodig zijn per leerling. Zodra de aanpak eigen gemaakt is, dan kan een leerling vaak zelf verder en zijn verdere sessies onnodig.

 

Wil je de basis training volgen of heb je interesse in vervolg sessies, bel of mail gerust met je vragen of om je aan te melden naar dorine@miniHB.nl of bel 06-26016040.

Wil je meer lezen, dan kun je op de site www.ikleeranders.nl terecht.

ik heb een brandend verlangen om te leren……