Individuele begeleiding

Ook (hoog)begaafde kinderen of de beelddenkende kinderen kunnen moeite hebben om de leerstof tot zich te nemen. Je kunt dan denken aan het leren automatiseren van de tafels, de spellingsregels die niet blijven hangen of problemen met het hanteren van bepaalde strategieën. Maar ook het structureren van het werk is een flinke uitdaging.

Andere kinderen zijn faalangstig of perfectionistisch. Dat kan ook problemen geven in de prestaties van de kinderen.

Weer andere kinderen hebben nooit ervaren dat zij iets moeten doen om goede resultaten te behalen. Zij hebben het nodig om te leren falen voordat zij kunnen leren leren, leren denken en leren leven.

Voor al deze kinderen is er een aanpak, gericht op eigen doelen. Sommige scholen bieden RT aan, andere scholen doen dat niet. Kies je voor deze vorm van individuele begeleiding dan zal ik de hoogbegaafde kinderen de leerstof aanbieden met de leerstijl dat bij hen past. Ik zal ze uitdagen en leren hoe zij kunnen omgaan met de leerstijl, die het dichtst bij hen ligt.

Ook de vraagstelling van de CITO is niet bij elk kind bekend. Maar er wordt wel gekeken naar dit resultaat. Voor sommige kinderen is het vooral belangrijk om vertrouwd te raken met deze vraagstelling, om zo beter te kunnen presteren. Ik kan deze kinderen individueel of in kleine groepjes dit eigen maken en leren wat de CITO van deze kinderen verwacht.

ik heb een brandend verlangen om te leren…..